Gulai Ikan Temenung Lemak

by - 10:50 PG

Gulai Ikan Temenung ~ musim hujan ni ikan mahal-mahal belaka. Ikan temenung lemak pun RM18 sekilo. Ikan besar-besar lagilah. Nak makan beli la jugak.. 

Kebetulan dapat temenung lemak fresh, mommy terus terbayang keenakkan gulai ikan temenung. Gulai panas-panas, nasi panas, sambal belacan dan ulam. Peergghh ... Mau tambah 2,3 pinggan. 

Gulai ikan temenung lemak ni sedap juga kalau di makan dengan roti canai, peknga, roti arab dan roti. Mommy macam selalulah kalau siang buat gulai, malam makan ngan roti ja... Senang takyah nak pikiaq makan malam apa dah.

Resepi kari atau gulai ni mommy guna cara masak orang kedah. Kalau orang pulau pinang guna tomato untuk bagi rasa masam gulai tu.. Orang kedah guna asam jawa. Jadi rasa lemak dia lain sikit berbanding guna tomato.

Gulai Ikan Temenung Lemak


Kari ikan, ikan temenung, kari ikan temenung, gulai ikan, gulai ikan temenung, gulai ikan temenung lemak, kari ikan temenung lemak, resepi gulai ikan temenung lemak, resepi kari ikan temenung lemak, resepi mudah dan sedap ikan temenung, resepi mudah dab sedap ikan temenung lemak, ikan temenung lemak, temenung lemak, resepi kari mudah dan sedap,
Gulai ikan temenung lemak


Bahan

10 ekor ikan temenung lemak - dibersihkan dan di tos air.
5 sudu besar rempah kari ikan - di bancuh dengan air
RM2 santan
10 biji bendi
4 biji cili hijau
4 -5 cawan air
Minyak
Garam
Air asam jawa

Bahan tumis
1 sudu kecil halba campur
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
2 tangkai daun kari

Caranya
Panaskan minyak. Masukkan bahan tumis sehingga wangi.

Tambah rempah kari yang telah di bancuh. Masak sehingga sedikit garing atau rempah berminyak. 

Masukkan santan, air, air asam jawa dan garam secukupnya. Biarkan sehingga mendidih.

Akhir sekali masukkan ikan, bendi dan cili hijau. Masak dengan api sederhana sehingga ikan masak.

Angkat dan hidangkan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam. Yummeh!

Selamat mencuba.




You May Also Like

3 comments

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. Memang selalu masak kari ikan ni kak yati. Tp tak pernah lagi tambah air asam jawa. Nak cuba lah nanti

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cubalah. Rasa dia lain sikit kalau guna asam jawa...

      Padam

Google+ Followers