Tom Yam Ayam Mudah Dan Sedap

by - 12:36 PTG

Assalamualaikum wbt. Tom Yam Ayam. Kadang-kadang bila balik kerja dah lambat dan malas nak makan luar, mommy akan masak tomyam ayam atau tomyam campur (tengok apa yang ada dalam fridge ler) dan digengkan dengan telur dadar yang mabeles. Alhamdulillah kenyang kami anak-beranak. 

Sebenarnya dari zaman bujang lagi mommy memang amalkan masak sendiri bukan apa lebih jimat dan masakan tu penuhi selera mommy. Bukan apa, kadang-kadang beli tu ada yang terpedas, order tomyam lain, dapat lain, rasa memang out terus pun ada. So, better masak sendiri. Boleh letak apa yang kita nak. hhihi.

Korang yang bujang tu masak tak? Tak pandai lah mommy.... Belajar yer adik-adik dan nahhh resepi tomyam ayam mudah dan sedap.

tom yam ayam mudah dan sedap



Tom Yam Ayam

Bahan

2 keping dada ayam - potong kecil
2 batang serai
2 cm lengkuas
4 sudu pes tom yam jenama peace
2 biji tomato - di potong 6 bahagian
4 biji cili padi - di ketuk
1 biji bawang besar atau bawang holland - di belas 6-8 bahagian
2 biji limau kasturi - ambil airnya saja
air secukupnya
garam secukupnya

Optional - boleh tambah carrot dan kobis bunga.


Caranya

Panaskan air sehingga mendidih. Masukkan serai, lengkuas, pes tom yam, bawang besar. Biarkan sehingga mendidih sekali lagi.

Masukkan ayam. Biarkan sehingga  mendidih.

Tambahkan garam dan air limau kasturi.

Angkat dan hidangkan bersama telur dadar dan nasi panas.

You May Also Like

2 comments

  1. tak susah untuk masak...

    janji ada bahan dia...semua boleh jadi

    BalasPadam
  2. feveret saya ni tomyam. Sedapnyaa tengok , tq for resepi sis hehe

    BalasPadam

loading...

Google+ Followers