Blackpepper Lamb

by - 10:42 PG

Assalamualaikum wbt. Blackpepper Lamb

Minggu lepas singgah di Tesco Seberang Jaya. Ada offer Australian Lamb RM18 sekilo. Murah la tu.. So, ambik dalam sekilo... Dalam 3 keping macam tu...

Nak buat lamb chop memang tak cukup sebab kakak Aisya dah pandai makan lamb chop. Alternatifnya, mommy buat black pepper lamb. potong kecil-kecil. Semua dapat makan.... Bijakkan mommy ! hihihi. Dah takde orang nak puji, mommy puji la diri sendiri.

Korang pun boleh buat sendiri sebab resepi ni sangat mudah dan sedap. 

Blackpepper Lamb

RESEPI BLACK PEPPER LAMB


Bahan: 

1 kilo australian lamb - di potong kecil dan di bersihkan
5 sudu besar sos black pepper - guna jenama ramly
2 sudu sos tiram
1 biji bawang besar - di potong bulat atau separa bulat
1/2 biji cili benggala - di potong kecil atau memanjang
1 sudu besar minyak
1/2 cawan air

Caranya

Perap kambing dengan dua sudu lada hitam. Simpan dalam peti sejuk selama 1 jam. Kalau nak perap dari awal dan simpan beku pun boleh sebab nanti rasanya akan lagi ummphh.

Panaskan minyak dalam pan / kuali goreng tanpa minyak. Masak lamb sehingga benar-benar masak. Boleh tambah air sikit-sikit jika lamb masih belum empuk.

Bila lamb dah masak, masukkan black pepper, sos tiram. Masak sekejap sehingga mendidih.

Setelah mendidih, masukkan cili benggala dan bawang besar. Kacau sehingga mendidih.

Angkat dan hidangkan bersama nasi panas.


kambing masak lada hitam

selamat mencuba!

You May Also Like

1 comments

loading...

Google+ Followers